جلوگیری از حوادث کار با ابزار برقی

جلوگیری از حوادث کار با ابزار برقی

چگونه از حوادث کار با ابزار جلوگیری کنیم?

حوادث کار با ابزار زمانی به وجود می آید که آشنایی کامل با ابزار وجود ندارد و یا اینکه افراد خود را بسیار آگاه به امور می دانند، و با عجله و اعتماد زیاد به خود شروع به فعالیت می کنند.

سالانه تعداد زیادی آسیب دیدگی در حوادث کار با ابزار ثبت می شود که باعث شده است بخش های ایمنی در سراسر دنیا دستورات ایمنی را تنظیم و در هنگام تولید ابزار در کنار آنها قرار دهند تا از بروز مشکلات جلوگیری نمایند.

((یک اونس پیشگیری یک پوند درمان ارزش دارد)) این جمله معروف از بنجامین فرانکلین می باشد و نشان دهنده این مورد است که اهمیت سلامتی و ایمنی چقدر زیاد است به خصوص در زمان کار با ابزارها کارها را آسان تر می کنند. اگر ابزار های شما برقی باشند می توانند صدمات نیز به وجود بیاورند پس آشنایی با نکات ایمنی دارای اهیمت خاصی می باشد.

گزارش غربالگری خطر که توسط کمیسیون ایمنی کالاهای مصرفی ایالات متحده به دست آمده است نشان می دهد در سال 2001 بیش از 418000 آسیب دیدگی تحت درمان با اورژانس به وسیله ابزارهای برقی و تجهیزات کارگاهی ایجاد شده است و اکثر این صدمات برای مردان رخ داده است.

صرف نظر از اینکه خود شما کار فنی انجام می دهید یا فرد دیگری بهتر است برای جلوگیری از آسیب های غیر قابل جبران علت ها و نکات مهمی برای جلوگیری از آنها را یاد بگیرید.

کار با ابزار برقی
کار با ابزار برقی

در ابتدا ما به مطالب مهمی که در مورد پارگی و قطع عضو که از شدیدترین آسیب دیدگی ها هستند می پردازیم:

حوادث کار با ابزار از جمله آسیب های رایج با ابزار برقی پر قدرت می باشند که پارگی و قطع عضو مهمترین آسیب هایی این دسته هستند و در گروه کار با اره قرار می گیرند. پارگی و زخم های این گروه دندانه دار هستند در حالی که قطع عضو یعنی برداشته شدن یک بخش از بدن است.

این حوادث بیشتر برای دست یا انگشتان دست بوجود می آید. دکتر ساچتی رئیس خدمات اورژانس مرکز پزشکی بانوی لوردس در کامدن نیوجرسی میگوید: شما یک ابزار قدرت دارید و آنچه را که با ابزار برق انجام می دهید با دست خود انجام می دهید. خوب پیش برو و دستت را حفظ کن. شدت آسیب به عوامل متفاوتی بستگی دارد که عبارتند از :

–  محل آسیب

–  عمق برش

–  نوع ابزار برقی

هر قطع عضو می تواند بر تحرک و حرکت در آن بخش تاثیرگذار باشد. با این حال از دست دادن نوک انگشت اشاره ممکن است به اندازه از دست دادن بخشی از انگشتان شست که در نگه داشتن و گرفتن وسایل تاثیر گذار است مهم نباشد. به خصوص اگر این حادثه برای شست دست غالب شما اتفاق بیفتد.

ابزارهای متفاوتی هستند که می توانند این صدمات را وارد کنند که یکی از رایج ترین آنها اره است. از اره های رومیزی گرفته تا اره های دایره ای و اره های زنجیری همه دارای تیغه های تیزی هستند که می توانند برای برش مواد مختلف به کار روند و برای همین موارد نیز طراحی شده اند.

هنگامی که انگشتان یا دست بیش از حد به تیغه نزدیک می شوند یا هنگام برش یک تکه چوب دست به داخل تیغه کشیده می شود و حوادث رخ می دهد. تلاش برای بریدن تکه ای از چوب که برای ابزار خیلی کوچک است وضعیت دیگری است که می تواند منجر به آسیب شود. با این حال اقدامات احتیاطی مناسب برای کاهش خطرات وجود دارد. از جمله :

1- محافظ ایمنی اره را بردارید و هنگام هدایت  چوب از طریق اره از این محافظ استفاده کنید .

2- هنگام کار با ابزار برقی از جواهرات استفاده نکنید .

استفاده از حلقه در اطراف قطعات متحرک میتواند منجر به آسیب هایی شود که قطع انگشت یکی از موارد آن می باشد.

 

حوادث کار ماشین چمن زنی و برف روب

 

استفاده از چمن زن به روش صحیح

ماشین های چمن زنی و برف روب نیز مانند اره هستند ، دو مورد از رایج ترین ابزارهایی که باعث می شود خطر پارگی و قطع عضو به وجود بیاورد.

از ماشین چمن زنی و برف روب برای مدیریت فضای سبز استفاده می شود و میتواند برای شما ایجاد امنیت کاذب کند. این امنیت کاذب ممکن است به شما آسیب برساند. به عنوان مثال هنگامی که یک ابزار به دلیل عملکرد نادرست کار کند شما باید مشکل را برطرف کنید و عواقب ناگواری که به همراه دارد را در نظر بگیرید.

چند نکته مهم که باید هنگام استفاده از این نوع ابزارها به خاطر سپرده شود:

1- افراد را از اطراف این تجهیزات در هنگام کار دور نگه دارید.

2- قبل از چمن زنی منطقه های اطراف را از وجود قلوه سنگ و شاخه های خشک پاک کنید.

3- هنگام کار با این دستگاهها انگشتان پای خود را با کفش مناسب بپوشانید.

 

حوادث کار با ابزار و آسیب دیدگی ها چشم

استفاده از عینک ایمنی هنگام کار
استفاده از عینک ایمنی هنگام کار

آسیب دیدگی چشم یکی دیگر از انواع متداول آسیب دیدگی می باشد که در کار با ابزار برقی بوجود می آید . در سال 2009 تحقیقاتی که توسط آکادمی چشم پزشکی آمریکا انجام شده است. از هر 5 آسیب دیدگی چشم در خانه بیش از یکی به علت تعمیر قطعات منزل یا ابزار برقی بوده است. متداول ترین مکان برای بروز این مشکل ها حیاط و باغ ها هستند.

یکی از رایج ترین حوادث کار با ابزار برقی ناشی از تراشه های چوب یا فلز می باشد که در هنگام کار به درون چشم می پرند. همچنین افراد می توانند تحت تاثیر گرد و غبار مستقیم محل ساخت و ساز باعث آسیب به چشم خود شوند.

این صدمات می تواند از طریق ابزاری ایجاد شود که امکان پرتاب اشیاء به هر شکلی را به هوا دارند. از جمله این ابزارها می توانیم اره ، مته ، سنباده و آسیاب را مثال بزنیم.

ماشین های چمن زنی ممکن است اشیاء را از زمین بگیرند و آنها را به بخش های دیگر پرتاب کنند و باعث آسیب دیدگی فرد شوند.

یک راه آسان محافظت از چشم در برابر بسیاری از آسیب های مربوط به چشم استفاده از عینک محافظ می باشد. آکادمی چشم پزشکی آمریکا و انجمن آسیب دیدگی آمریکا توصیه میکنند که هر خانواده حداقل یک جفت عینک ایمنی مورد تایید ANSI برای استفاده در طول پروژه هایی که احتمال آسیب دیدگی چشم دارند داشته باشد.

 

حوادث کار با ابزار و زخم های سوراخ شدگی

 

  زخم های سوراخ شدگی شامل هر زخمی است که با ایجاد سوراخ در یک نقطه و از ورود خاص به داخل پوست ایجاد می شود. مشابه پارگی یا قطع عضو زخم های سوراخ شدگی نیز در انگشتان و دستان بیشتر اتفاق میافتد.

دکتر ساچتی می گوید: معمولا کسی که چیزی را برای سوراخ کردن نگه می دارد و دریل خوب کار می کند به دلیل دستی است که مته را به خوبی هدایت می کند . این صدمات معمولا با دریل، پیچ گوشتی برقی و حتی اسلحه منگنه یا حتی ناخن نیز ایجاد می شود.

بر اساس گزارشی که از کمیسیون ایمنی کالاهای ایالات متحده و مرکز کنترل بیماری تجزیه و تحلیل شده است . از سال 2001 تا 2005 به طور متوسط سالانه حدود 37000 بیمار در بخش های اورژانس ایالات متحده به دلیل آسیب به ناخن هایشان مورد درمان قرار گرفتند که 40 درصد این اتفاقات توسط افراد غیر حرفه ای رخ داده بود . در حالی که بسیاری از این آسیب ها کمتر از پارگی و قطع عضو هستند اما هنوز هم می توانند دردناک باشند.

سوراخ شدن یا زخم شدن دست با استفاده از دریل یا پیچ گوشتی برقی بیشتر در خانه اتفاق می افتد و علت آن استفاده اشتباه از ابزار است. اگر قصد دارید از دریل در خانه استفاده کنید قبل از آن روش استفاده از آن را یدا بگیرید.

شما می توانید با خواندن مقاله زیر روش سوراخ کردن بدون استفاده از دریل را نیز آموزش ببینید.

بزرگ کردن سوراخ بدون استفاده از دریل

 

اقدامات حیاتی مناسب، کلید کاهش خطر در حوادث کار با ابزار می باشند . در اینجا چند نکته ایمنی برای کاهش حوادث کار با ابزار و ایجاد زخم های سوراخ شدگی بیان می شود که عبارتند از:

1- کتابچه راهنمای کار با ابزار را مطالعه کنید تا حوادث کار با ابزار جلوگیری کنید.

2- هنگام استفاده از دستکش ساختمانی چرم یا جیر استفاده کنید.

ممکن است که از حادثه جلوگیری نکند ولی می تواند مانند یک لایه محافظ  برای دست شما باشد.

3- برای ابزار های پانچ انگشت خود را از ماشه خارج کنید.

4- برای دریل ابزار را مطابق با فشار استاندارد مورد استفاده قرار دهید.

 

سخن آخر:

از زخم های سوراخ شدگی تا قطع عضو مشخص است که یک ابزار توانایی این را دارد که یک پروژه کوچک را به فاجعه بزرگ تبدیل کند. با این حال با داشتن عادت های خوب ایمنی  احتمال آسیب دیدگی بسیار کاهش می یابد.

قبل از اینکه  کسی پروژه ای را آغاز کند باید به این موضوع فکر کند که اگر ایمنی را رعایت نکند در حوادث کار با ابزار چه چیزی را از دست خواهد داد. پس برای محافظت از خود اقدامات ایمنی را برای جلوگیری از حوادث کار با ابزار انجام دهید.

وسایت ابزار قطعه به شما کمک می کند با خرید بهترین نمونه ابزار به روش صحیح بتوانید با آن کار کنید. و در زمان نیاز قطعات آن را نیز به راحتی خریداری کنید.

mojtaba
دیدگاه کاربران
14 دیدگاه
ارسال دیدگاه